Ligg ner och andas – religiös upplevelse

Ibland känns det som att människor runt omkring mig är så stressade och uppe i varv så att de får en ”religiös upplevelse” om de lägger sig ner och andas en stund.
Det är sorgligt på något sätt. Men också härligt! Att de då och då ändå gör just det – lägger sig ner och andas en stund.

Andningen är ett av de viktigaste verktygen vi har för att utforska oss själva, både fysiskt och sinnligt. Människan har länge ansett att det finns en naturlig koppling mellan andning och vårt ”innersta jag” – kanske kan vi kalla det själen? Andning är livskraft. Andning är en nyckel till god hälsa. Och andning är dessutom ett konkret och superbra verktyg för att hantera stress! Hur då?

Lättare att kontrollera andning än tankar!

Man kan säga att andningen och sinnet (vårt ”mind”) lirar ihop. Som två fiskar som simmar bredvid varandra, och följer varandra. Om den ena är lugn blir den andra lugn. När den ena sprattlar omkring hakar den andra på. Och många av oss upplever att det är klurigt att kontrollera just sinnet, våra tankar. Det lever ett eget liv. Vi ältar saker, oro kommer och går, tankar om än det ena än det andra dyker upp och vi far iväg i tankemönster som stressar oss och får oss att må dåligt. Och glöm inte – varje tanke genererar en känsla i kroppen. Så oro och stress förflyttas ut till ont i magen, huvudvärk, halsbränna, hjärtklappning, migrän…Men här kommer goda nyheter! Andningen är mycket lättare att kontrollera! Och den ena fisken smittar av sig på den andra.

Att ”sluta tänka jobbiga tankar” är svårt. Att andas är enkelt. Andningen är ett fysiskt konkret verktyg som vi kan träna oss i att kontrollera. I yogans värld kallar vi det Pranayama (prana-andning, yama-kontroll). Men du behöver inte yoga för att träna din andning! Du kan bara sätta dig bekvämt och ge dig själv fem minuter. Varje dag.

Här är en enkel övning som gör andningen jämnare och lugnare, som sänker tempot:

1. Ta en liten spegel, eller dina glasögon. Håll framför munnen och andas så att det blir imma på glaset. Vanligtvis så andas vi då med ett ”väsljud”, stämbanden dras ihop en smula och luftströmmen saktar ner – ånga hinner fästa på glaset.
2. Räta på ryggen. Andas nu med samma ljud/teknik som när du vill framkalla imma på glaset – men med munnen stängd! Lugna andetag, samma teknik med munnen stängd. Behåll samma teknik även när du andas in. Tänk att varje inandning och varje utandning ska vara cirka 4-5 sekunder vardera. Lugna andetag. Behåll ljudet.
3. Fortsätt andas så i några minuter. Lyssna på ljudet. Tänk på ljudet som ett vågsvall i ett hav. Slut ögonen. Fortsätt med dina lugna andetag. Se vågsvallet och havet framför dig. Lyssna på ljudet.

Den ena fisken smittar av sig på den andra. Den här enkla övningen lugnar ner andningen. Och då lugnar också sinnet/tankarna ner sig. Gör det till en vana – att när tankarna snurrar, stressen ökar och kropp och knopp går på högvarv sätt dig ner och andas så här. Och jo, du HAR några minuter. Världens enklaste, snabbaste och billigaste (gratis!) hälsoboost! Prima investering ☺

2018-02-09T14:58:15+00:00 9 februari 2018|Nyheter|