”Where your attention goes, energy flows”

Mentalt bokslut för att hitta fokus, få energi och skapa handlingskraft

Min man hade aldrig hört uttrycket ”mentalt bokslut” när vi träffades för drygt tre år sedan, själv har jag hållit på regelbundet i minst 20 år. Och jag älskar det! Det är både roligt, energigivande och en inspirationskick, samtidigt som det för mig personligen ger ett inre lugn, en känsla av att jag har ”koll på läget” – det är det här jag ska lägga kraften på det kommande året, det här är min intention de närmaste tolv månaderna! Det hjälper mig att välja och välja bort, säga ja och säga nej, prioritera och fokusera. Mitt mentala bokslut finns i tre olika storlekar, Small, Medium och Large. Så här gör jag:

Storlek Small gör jag (nästan automatiskt nuförtiden!) löpande i vardagen och det kan vara att sätta min intention för till exempel en dag, för ett enstaka möte, för ett specifikt yogapass, för en arbetsuppgift, för en resa eller för en månad. Fem frågor att svara på:
VAD är min intention med X?
VARFÖR är det min intention? Och ”varför” kan man fråga i flera steg, inte nöja sig med det första svaret som ploppar upp! Med fler steg i ”varför” kommer man närmare själva kärnan – så att svaret på ”varför” verkligen är förankrat i själ och hjärta och inte bara är ett svar från någon av de tusentals rösterna som finns uppe i huvudet.
Vad behöver jag för att följa min intention? Hjälp av någon? Tips och råd? Tid? Mod? Trygghet? Kunskap?
Vad behöver jag göra, tänka, säga för att uppfylla svaret på fråga 3?
Efter X, när jag följt min intention – hur kommer det kännas? Kommer det att gagna mig? På vilket sätt?

Mentalt bokslut storlek Small kan ta en minut att göra. Eller kanske en kvart. Poängen är att det ska ta lagom med tid, vara ett enkelt verktyg i vardagen för att hitta fokus, inte kännas som en krävande uppgift som tar för mycket tid och kraft. Gör det enkelt! Strunta i om det inte känns perfekt eller helt ”rätt” – bara gör! Övning ger färdighet och i takt med att du vänjer dig vid den här typen av tankar/frågeställningar blir det ännu enklare och snabbare. Tips när du ska göra det: var stilla, blunda, ta först några medvetna lugnande andetag. De tre stegen går att göra i princip var som helst, även inne på ICA Maxi och på tunnelbanan! De positiva effekterna, åtminstone för mig, är att jag lättare kan prioritera vad jag lägger min energi på, jag känner att jag gör mer medvetna val och handlingar (skön känsla!) och då och då får jag en positiv hormonboost när jag i efterhand kan bocka av och känna känslan, njuta av effekten. Bonus: jag lär känna mig själv, på riktigt, på djupet. Hittar lättare den ”inre rösten”, den som sitter i hjärtat/magen och kan lyssna på den. Börjar lita mer och mer på min intuition. Speciellt när jag svarar på frågan ”varför” i flera steg. Se det som korta träningspass inför mentalt bokslut storlek Medium!

Storlek Medium är den variant som jag gör till exempel runt årsskiftet, och efter sommaren inför ”nystart” på hösten. I grunden är det samma fem frågor som vid Small, och jag ställer dem helt enkelt för ett antal olika ”områden”; Hälsa, Kärlek, Vänskap, Familj, Jobb, Utveckling, Glädje…Det vanliga är också att jag har fler än en intention för varje område. Och Medium inleds dessutom alltid med en reflektion kring föregående period. På hösten gör jag en reflektion kring våren/sommaren som just gått, vid årsskiftet en reflektion kring året som just avslutas. Några enkla frågor: Hur har det gått? Varför? Hur känns det? Vad tar jag med mig? Vilka lärdomar kan jag ha nytta av? Vad släpper jag taget om? Tips: var aldrig dömande! Det handlar inte om prestation och att allt ska funka perfekt och du ska ”klara av” allt på listan. Det handlar om att bli allt mer medveten om vanor, mönster, drömmar, gåvor, erfarenheter, din intuition…helt enkelt att lära känna dig själv. På riktigt. Och vad du verkligen vill. Och varför du vill det.
Mentalt bokslut Medium brukar för min del mynna ut i en slags ”handlingsplan”. För en obotlig tidsoptimist som jag är blir utmaningen att hålla den rimlig. Jag visade min plan för min mamma för några år sedan. ”Är det här vad du vill göra de närmaste tio åren?” Nä, svarade jag, det är för den här hösten…☺ Så – prioritera och fokusera. Ställ dig frågan ”varför” några extra gånger.

Storlek Medium tar såklart mer tid! Jag brukar tänka att det är ett ganska långt utvecklingssamtal med mig själv. Flera timmar. En hel dag. En weekend. Kanske uppdelad i flera pass. Papper och penna, eller dator om du föredrar det. Egen tid. En mysig plats. Rogivande musik. Peppande musik. När jag har möjlighet bokar jag en resa. Bara jag, till sol och hav, alltid med yoga och meditation som ingrediens. Men det funkar också utmärkt hemma med extra mysfaktor och lugn och ro. Tips: om du har svårt att få egen tid hemma, boka ett grupprum på ett hotell, konferensanläggning eller kontorshotell, eller en liten yogastudio eller liknande! Vissa dagar/tider kan man få det för några hundralappar. Eller låna någon annans hus/stuga/lägenhet om du har möjlighet. Är det bra väder – skogen, stranden och bergknallen funkar finfint! Exakt hur mycket tid som behövs är individuellt, men räkna med att det kan ta längre tid än du tror! Och njut av det ☺

Mentalt bokslut storlek Large – när gör jag det? När det händer något större, mer dramatiskt. Något som förändrar förutsättningarna för mig och mitt liv. Det kan vara en yttre händelse eller en egen insikt som blir glasklar. Att få barn. Att förlora någon nära. En separation. Sjukdom. Kris. Insikten att jag är rätt person på fel plats. Eller rätt person på rätt plats. En lyckokrasch. En uppenbarelse. Att regelbundet göra mentala bokslut storlek Small och Medium kan leda fram till Large. Och Large handlar mer om livet som helhet. Jag har gjort det här så länge och för några år sedan landade jag i en tydlig insikt i hur jag vill leva mitt liv. Vem jag vill vara. Ett ”livscredo” kan man kanske kalla det? Jag har tatuerat in det på ena axeln. Det är en daglig påminnelse till mig själv som hjälper mig att landa, och göra det lättare att följa min intention i vardagen. Tips: en tatuering är inget måste ☺ När du landar i ett mentalt bokslut Large – skriv det på ett papper, gör en fin tavla och placera det någonstans där du är tillräckligt ofta för att påminnas när du behöver påminnas.

Varför började jag göra mentala bokslut? För min del var yogan en dörröppnare när jag började för 20 år sedan. Inom yogan pratar vi om Sankalpa. Det är ett sanskritord som betyder ungefär ”intention” (bland annat). Och det är inte vilken intention som helst, utan en intention som vi verkligen har ambitionen att följa, som kommer från själ och hjärta, som är genuin och sann, inte producerad av vårt ego. En ”Soul intention” kallar jag det. Låter det flummigt? Det är det inte. Soul intention kan bli Goal intention – mer konkreta mål i vardagen. Det handlar helt enkelt om att lyssna inåt, lita på din intuition, hitta modet att följa den och leva livet utifrån den så gott det går så ofta som möjligt. Att helt enkelt vara ännu mera DU. Mentala bokslut och Sankalpa funkar superbra för mig, bidrar till mer fokus, energi och att jag kan leva mitt liv på ett sätt som känns bra och rätt. Kanske kan det funka även för dig? Prova! Lycka till ☺

2018-01-06T10:25:47+00:00 6 januari 2018|Nyheter|